Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto 2016
Älylaitteiden testaajasta kasvoi teknologiajättien luottokumppani

15.11.2016 14.20
Uutinen
Älylaitteiden testaajasta kasvoi teknologiajättien luottokumppani
Alan edelläkävijyys edellyttää jatkuvaa tuotekehitystä. Kuva: OptoFidelity

Älylaitteiden testausteknologiaa kehittävä OptoFidelity on ponnistanut Suomesta rohkeasti maailmalle huippuluokan osaamisellaan. Tamperelaisyrityksen asiakkaisiin lukeutuvat jo muun muassa teknologiajätit Google ja Intel sekä maailman suurin mobiilioperaattori China Mobile. Yrityksen kasvulle ei näy rajoja, sillä sen testausratkaisuille on kovaa kysyntää myös muun muassa autoteollisuudessa ja virtuaalilasien kehityksessä.

OptoFidelityn konenäköä ja robotiikkaa hyödyntävän ja muun muassa ihmisen käyttäytymistä simuloivan teknologian avulla testataan esimerkiksi puhelimien ja tablettien kosketusnäyttöjen sekä uusien kynäohjaustapojen toimivuutta. Edistyksellisen testauksen ansiosta kulutuselektroniikkavalmistajat pystyvät valmistamaan entistä parempilaatuisia tuotteita. Lisäksi tuotteet saadaan markkinoille nopeammin.  

– Testausmenetelmämme poikkeaa merkittävästi kilpailijoistamme. Me keskitymme siihen, miten pystymme automatisoimaan ihmistä simuloivan laitteen käytön ja testauksen, kun moni muu testaa joko manuaalisesti tai ohjelmistosimulaattoreilla. Edistyneiden laitteiden testauksessa on testattava koko ketju komponenteista lopulliseen tuotteeseen. Tämän takia meiltä löytyy monen alan osaamista, toimitusjohtaja Pertti Aimonen kertoo.

Tamperelaisyrityksen suunta on alusta alkaen ollut kansainvälisille teknologiamarkkinoille, joissa kilpailu on kovaa, mutta kasvumahdollisuuksia riittää. Pärjätäkseen maailmanluokan kilpailijoitaan vastaan OptoFidelity on panostanut alusta alkaen jatkuvaan tuotekehitykseen ja tutkimukseen.

– Menestyminen ei tällä alalla tapahdu yhdessä yössä, vaan omaan tuotteeseensa pitää jaksaa uskoa ja osaamistaan päivittää alan muuttuvien tarpeiden mukaan. Ensimmäiset liiketoimintasuunnitelmamme lensivät kyllä aika nopeasti roskakoriin, Aimonen naurahtaa.

Onnistumiset ovat edellyttäneet myös rohkeita päätöksiä ja periksi antamattomuutta.

– Todellinen läpimurtomme kansainvälisille markkinoille tapahtui Piilaaksossa maailman kilpailluimmilla markkinoilla. Ensiaskeleissa auttoivat Finpron vetämät Go Global -markkinatutkimukset, Tekesin GAP-ohjelma sekä Nordic Innovation Housen verkosto ja tilat, Aimonen kertoo.

Ohjelmien avulla syntyi suunnitelma joka johti ensimmäisiin kauppoihin sekä lopulta tytäryrityksen perustamiseen Piilaaksoon, jonka toimipistettä on laajennettu puolen vuoden välein. OptoFidelity avasi marraskuun alussa uusimman toimistolaajennuksensa Cupertinoon, jonka lähellä maailman johtavat teknologiayritykset Googlesta Facebookiin kehittävät tuotteitaan.

– Suurin haasteemme on saada asiakkaat löytämään meidät, siksi kannattaa olla siellä missä tapahtuu eli Kiinassa, Piilaaksossa ja toki verkossa, Aimonen jatkaa.

Yrityksen kansainvälistyminen on edennyt nopeasti ja tänä päivänä sillä on toimipisteitä Suomen ja Yhdysvaltojen lisäksi kahdessa eri kaupungissa Kiinassa ja Hong Kongissa. Liikevaihto on muutamassa vuodessa yli viisinkertaistunut 19,5 miljoonaan euroon ja siitä yli 90 prosenttia tulee jo viennistä.

OptoFidelityn menestyminen perustuu vahvaan suomalaiseen insinööriosaamiseen.

– Nokian ja Microsoftin alamäen jäljiltä Suomessa on ollut tarjolla huippuluokan osaajia, joiden ammattitaidosta on kiittäminen myös huipputason opiskelu-, tutkimus- ja kouluttautumismahdollisuuksiamme. Ilman tasavertaisia mahdollisuuksia yritystämme ei olisi olemassa, Aimonen sanoo.

OptoFidelity on luottavainen tulevaisuuden suhteen ja tavoitteet on asetettu korkealle. Kasvupotentiaalia näyttäisi myös löytyvän, sillä edistyneelle testausteknologialle syntyy digitalisoitumisen myötä jatkuvasti uutta kysyntää. Tällä hetkellä yrityksen uudet asiakasryhmät, kierrätyspuhelinten testaus ja autoteollisuuden ratkaisut tuovat jo 15 prosenttia OptoFidelityn liikevaihdosta. Vieläkin suuremmat kasvumahdollisuudet tarjoaa sen sijaan virtuaalilasien kehitys, sillä virtuaaliteknologioista kehitetään tuotekehityslaboratorioissa parhaillaan vuoden 2018 joulumarkkinoiden kovinta myyntihittiä.

Toimiala ja päätuote: Robotisoidut älylaitteiden mittaus- ja testausjärjestelmät tuotekehityksestä tuotantoon.
Perustamisvuosi: 2005
Kotipaikka: Tampere
Ulkomaiset toimipisteet: Piilaakso (2014) ja Redmond (2016), Yhdysvallat, Shenzhen ja Chengdu, Kiina (2016), Hong Kong (2016).
Liikevaihto ja tulos: Liikevaihto 19,5 miljoonaa euroa, tulos 1,19 miljoonaa euroa (2015)
Viennin osuus liikevaihdosta: Noin 91 prosenttia (2015)
Perustajat: CEO Pertti Aimonen, New Business Development Director Tapio Koskinen, CTO Kimmo Jokinen
Henkilöstön määrä: Noin 95, jatkuvassa kasvussa
Missä tuotanto tapahtuu: Tutkimus, tuotekehitys ja suunnittelu tapahtuvat kokonaan Suomessa, asiakaskohtaisista tuotteista ja prototyypeistä 90 % valmistetaan Suomessa, kopio- ja massatuotteet valmistutetaan 95 % ulkomailla, mutta ohjelmistot ja ydinkomponentit tulevat niihinkin Suomesta.
Asiakkaat: Maailman pörssiarvoiltaan kymmenestä suurimmasta yrityksestä kuusi on yrityksen asiakkaita, esimerkiksi Google, China Mobile ja Intel.
Team Finland -palveluiden käyttö: Tekes / Aloittavan teknologiayrityksen pääomalaina 2005, viisi tuotekehitys- ja tutkimusprojektia, Tekesin Liideri-ohjelma, Tekesin GAP USA -ohjelma, Kiinaan suuntautunut GAP-tyyppinen projekti; Finpro / GoGlobal -markkinatutkimukset (erit. Piilaakso ja Etelä-Korea); Finnvera / Kansainvälistymisrahoitusta; Teollisuussijoitus / Pääomasijoitusta, tukea rahoitukseen, kasvuun ja kansainvälistymiseen; Nordic Innovation House Piilaaksossa; TTY-VTT-Intel-OptoFidelity -tutkimusprojekti.

Lisää aiheesta

Pertti Aimosen viisi vinkkiä kansainvälistymiseen

Katso myös

VNK:n tiedote 15.11.2016: Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot BlueFors Cryogenicsille, OptoFidelitylle ja Rovaniemen kaupungille sekä Visit Rovaniemelle

Huipputason kylmäosaamista Suomesta maailmalle

Pitkäjänteistä työtä matkailijoiden houkuttelemiseksi Rovaniemelle ja Lappiin

Kuvia palkintojenjakotilaisuudesta

Video palkinnonsaajien kansainvälistymisvinkeistä