Suomi-päivä Turkey Design -viikolla huomioitiin laajasti Turkin yritysmaailmassa ja toi turkkilaisia ja suomalaisia yrityksiä yhteen

Ulkoasiainministeriö 13.11.2017 19.45
Tiedote

Suomi-päivä torstaina 9.11. Istanbulissa Turkey Design -viikon toisena päivänä oli yleisömenestys, sillä Lütfi Kirdard -kongressikeskuksella vieraili yli 7 953 kävijää päivän aikana.

Suomi-päivän päälavan avajaispuheenvuorot pitivät Markku Keinänen ja suurlähettiläs Päivi Kairamo. Avajaisissa puhui myös Turkin vientijärjestön TIMin puheenjohtaja Mehmet Büyükekşi sekä Tekesin pääjohtaja Pekka Soini. Team Finland Turkki järjesti Suomi-päivän yhteistyössä TIMin kanssa. Alivaltiosihteeri Keinänen korosti puheessaan, että innovaatio ja muotoilu tuovat suomalaisia ja turkkilaisia yrityksiä yhteen. Kumppanuuksien rakentaminen on menestyksen edellytys kansainvälisillä markkinoilla. Pekka Soini alleviivasi, että innovatiiviset pk-yritykset ovat nyt avainasemassa. Tarvitaan edelläkävijöitä, joita tukemalla voidaan luoda globaalisti merkittäviä uusia ratkaisuja. Aiemmin Tekes keskittyi teknologian kehittämiseen, mutta nyt nähdään että palveluiden kehittämisessä on enemmän potentiaalia.

Suurlähettiläs Päivi Kairamon puheenvuoro Suomi-päivän avajaisissa.
 

Suomi-päivän kantava ajatus oli viestittää turkkilaiselle yleisölle, että muotoilu ja innovaatiot kuuluvat meille kaikille ja ne hyödyttävät meitä kaikkia. Julkinen ja yksityinen sektori voivat kehittää ja parantaa palveluliiketoimintaansa sekä tuotteitansa niiden avulla. Useissa paneelikeskusteluissa ja työpajoissa keskusteltiin siitä kuinka muotoilu ja innovaatiot parantavat yrityksen tuottavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Suomi100 -teeman mukaisesti päivässä korostui yhdessä tekeminen. Suomalaisten ja turkkilaisten yritysten välillä järjestettiin yli 230 B2B-tapaamista, joiden ansiosta syntyy asiakkuuksia ja löytyi uusia partnereita. Lisäksi muutama suomalainen suuryritys järjesti omia asiakastilaisuuksia, jolloin yritystapaamisten määrä nousee lähelle 500:aa. Päivän aikana monet yhteistyömahdollisuudet avautuivat suomalaisille ja turkkilaisille yrityksille ja useista niistä odotetaan hedelmällistä jatkoa.

Turkissa sähköinen kaupankäynti kasvaa 30% vuosivauhdilla. RePackin Jonne Hellgrenin puheenvuoro kiinnosti turkkilaisyleisöä.
 

Usea suomalainen yritys oli vetovastuussa työpajasta ja seminaareista. Yksi workshopin järjestäneistä yrityksistä oli Artic Design Factory. Heidän workshoppinsa aiheena oli ”Design Thinking: How to develop customer experience using design”. Workshoppiin osallistuneista turkkilaisista moni oli hämmentynyt tilaisuuden alussa siitä, että heiltä kaikilta odotettiin omien mielipiteiden ja näkemysten muodostamista sekä  niiden pohjalta aktiivista osallistumista tilaisuuteen – kuten meillä Suomessa on tapana. Alkuhämmennyksen jälkeen yhteinen tekemisen sävel löytyi ja kaikki olivat tyytyväisiä työpajan antiin.

Suomi-päivän lisäksi Design Week'in yhteydessä järjestettiin tutustumiskäyntejä. Suomalaisyritykset pääsivät käymään mm. kodinkoneita valmistavan Arcelikin tehtaalla.


Kuhinan keskipisteessä oli Suomi-paviljonki, joka oli osa design week’iä sen avajaisista keskiviikkona 8.11. sunnuntaihin 12.11. asti. Paviljongissa yrityksillä oli mahdollisuus jututtaa vierailijoita ja jakaa omia materiaaleja, siellä jaettiin sekä maakuvatyön esitteitä, videoita ja tietoutta. Paviljongin yhteydessä oli kaksi Selfie-seinää. Toinen niistä Suomen 100-vuotisen historian kunniaksi ja toinen kertoi Suomen sosiaalisesta innovaatiosta. Etenkin opiskelijat jaksoivat lukea turkiksi käännettyjä keksintöjämme. Toisen luona kännykkäkamerat kävivät erityisen kuumana, koska selfien ottamalla ja someen kuvansa postaamalla #Suomi100 / #Finlandiya100 -tägäyksellä sai itselleen t-paidan. Kampanja saavutti suuren suosion ja designia henkiviä I wish I was in Finland -t-paitoja nähdään jatkossa Turkissa noin tuhannen paviljongissa vierailleen istanbulilaisen päällä.

Suomi-paviljonki oli näkyvällä paikalla ja herätti positiivista huomiota vierailijoiden keskuudessa.
 

Katso video Arctic Factoryn työpajasta

Juttu ja kuvat: Team Finland Turkki

(Elina Saaristo-Diatta, Team Finland Turkki koordinaattori, Ankaran suurlähetystö
Arto Mankinen, kaupallinen erityisasiantuntija, Ankaran suurlähetystö)