Suomalaisyritysten osaaminen vakuutti Hannover Messessa

Finpro 16.5.2017 9.54
Tiedote

Paikan päällä oli ilmeistä, miksi Hannover Messe on pääasiassa teollisen teknologian tapahtuma. Tapahtuman ensimmäisestä päivästä alkaen näyttelyhallit olivat täynnä erilaisia koneita, robotteja ja hydraulisia sylinterejä. Tyypilliset Teollisuus 4.0 -teemat automaatiosta prosessioptimointiin saivat tietenkin paljon huomiota, mutta teollinen internet ja digitalisaatio näkyivät myös.

Viime vuonna tapahtuman päävieras oli Yhdysvaltain presidentti Barack Obama, tänä vuonna puolestaan Saksan liittokansleri Angela Merkel. Visiittinsä aikana Merkel jopa päätyi aivan Suomi-paviljongin viereen, mutta tällä kertaa liittokansleri kuitenkin pysytteli turvallisesti saksalaisen teollisia robotteja valmistavan KUKAn ständillä. Kaikkiaan robotiikka tuntuu kehittyvän vuosi vuodelta. Tätä nykyä robotit soittavat jo rumpujakin.

Suomalaisyritysten olennaisin viesti Hannover Messessa liittyi digitalisaatioon. Yritysryhmänä suomalaiset muodostivat koko digitaalisen arvoketjun kattavan tarjoaman, jonka avulla teollisuusyritykset voivat siirtyä yli perinteisen tehokkuuteen tähtäävän Teollisuus 4.0:n. Suomalaisyritysten konnektiviteetti- ja AR-ratkaisut yhdistettynä tuoreimpiin datan analysointi- ja visualisointiteknologioihin avasivat kokonaan uuden todellisuuden monille teollisuusyrityksille.

Toki tapahtumaan osallistuneet suuret kansainväliset yritykset pitivät digitalisaation ja big datan kaltaisia teemoja näkyvästi esillä, mutta silti suomalaisyritysten tarjoama oli jotain enemmän; se ylitti perinteiset käsityksemme edellä mainituista muutosvoimista.

Suomalaisosaaminen ei todellakaan jäänyt vaille huomiota. Tämän puolesta puhuu esimerkiksi Augumentan Hermes Award -nimitys. Kyse on toimialalla laajasti arvostetusta palkinnosta, jonka Deutsche Messe jakaa vuosittain Hannover Messessa.

Suomalaisosaaminen pantiin merkille myös muissa kuin perinteisissä teollisuusympyröissä. Esimerkiksi Hannoverin alueen terveysteknologiayritysten edustajat olivat kiinnostuneita kuulemaan, mitä suomalaisyrityksillä on tarjottavana terveysteknologialle ja terveydelle.

Tässä yhteydessä esiin nousivat niin Bittiumin sensoriteknologia, jonka avulla data-analyysi voidaan valjastaa diagnosoinnin tueksi, kuin Wirepasin ratkaisut, jotka mahdollistavat korkeatasoisen esineiden ja tarvikkeiden paikannuksen.

Suomalaiset tunnetaan Saksassa todellisina teknologiaosaajina. Mahdollisuudet kotimaisille yrityksille Saksan teollisuusmarkkinalla ja erityisesti sen pk-sektorilla ovat huomattavat. Kun suomalaistoimijat tapasivat Baden-Württembergin edustajia tapahtuman aikana, pintaan nousi paljon potentiaalisia yhteistyömahdollisuuksia. Perästä kuuluu.

”Saksa on yksi tärkeimmistä target-markkinoistamme. Potentiaali suomalaiselle osaamiselle on valtava. Meille on suureksi eduksi, että saksalaiset arvostavat Suomen teknologista osaamista. Samaan aikaan on hyvä näkyä Hannover Messen kaltaisissa tapahtumissa, koska tänne kokoontuvat enemmän tai vähemmän kaikki saksalaiset alan kärkinimet”, kommentoi Delfoin toimitusjohtaja Raimo Puro.

On selvää, että Saksassa tarvitaan suomalaisosaamista. Kun kerran autobaana on auki, lähdetään liikkeelle ja otetaan haltuun Saksan tarjoamat mahdollisuudet!

Hannover Messen Suomi-paviljongin kokoonpanoon kuuluivat seuraavat yritykset: Distence, TreLab, Wapice, Augumenta, Delfoi, Enersense, CS Control Software, Creoir,Bittium, Wirepasja Tosiboxsekä digitalisaatiohubi Analytics+, IoT-alusta SuperIoTja osaamiskeskittymä Smart Machines and Manufacturing Competence Centre SMACC.

Finpro Team Finland