OptoFidelity löysi kodin Kiinan Shenzenistä

Tekes 22.9.2017 10.25
Tiedote

Tekesin Fudan iLab Market Access -ohjelma vauhditti käyttöliittymäteknologioiden testausratkaisuja kehittävän OptoFidelityn matkaa kohti Kiinan markkinoita. Elokuussa 2017 yhtiö myytiin Shenzhenin pörssissä noteeratulle CYG-konsernille.

Tekesin tukemana vuonna 2005 perustetun OptoFidelityn testausratkaisuja hyödynnetään erityisesti älylaitteiden eli tablettien, matkapuhelimien ja älylasien tuotekehityksessä ja tuotannossa. Huippuosaaminen kapealla toimialalla vei tamperelaisyhtiön jo varhaisessa vaiheessa etsimään asiakkaita Suomen ulkopuolelta.

Kiinan markkinoihin OptoFidelity sai ensimmäisen kosketuksen varhaisvuosien asiakkaansa Nokian kautta. Alussa Kiinassa toimittiin taiwanilaisen jakelijan kautta. Vuonna 2016 yritys osallistui Tekesin rahoittamaan Fudan iLab -ohjelmaan.

Tekesin ohjelman päätyttyä OptoFidelity päätti perustaa tytäryhtiön Kiinaan. Viimeisimmän harppauksen Kiinan valloitusretki otti elokuussa 2017, jolloin OptoFidelity myytiin Shenzhenin pörssissä listatulle CYG-konsernille.

”Uusi omistaja mahdollistaa nopeamman kasvun, tarjoaa merkittävän valmistus- ja tukiverkoston globaaleille asiakkaillemme ja avaa yhteyden kiinalaisiin älylaitevalmistajiin. Olemme osa CYG-konsernin älykkäiden tuotantoteknologioiden yritysryhmää, jonka yhteinen testausautomaatiotarjoama on täysin uniikki”, kertoo OptoFidelityn toimitusjohtaja Pertti Aimonen.

Kaupasta huolimatta OptoFidelity pysyy itsenäisenä yhtiönä ja sen perustajat jatkavat tehtävissään. Syy myyntiin oli se, että yhtiö tarvitsi lisävoimia jatkaakseen kasvun tiellä.

OptoFidelityn Kiinan toiminnot työllistävät nyt seitsemän oman työntekijän lisäksi noin 20 henkilöä alihankkijan kautta. Kiinan liiketoiminnot tuovat paljon tuotekehitystyötä Suomeen, missä OptoFidelityllä työskentelee noin 100 henkilöä.

Fudan iLab -ohjelma auttaa kansainvälistymään

Matka Suomesta ulkomaille, erityisesti Kiinaan, ei ole pitkä ainoastaan fyysisesti, sillä vieras kulttuuri tekee matkasta usein pitkän myös henkisesti. Tekes on tunnistanut ulkomaiden valloittamisen vaikeuden ja tukee suomalaisyritysten kansainvälistymispyrkimyksiä Market Access -ohjelmilla.

Fudanin yliopistossa järjestettävä Fudan iLab on yksi Market Access -ohjelmista. Siinä laaditaan ohjelmaan päässeille yrityksille asiantuntijoiden avulla market entry -suunnitelma Kiinan markkinoille.

”Vaikka meillä olikin jo usean vuoden kokemus liiketoiminnasta Kiinassa, oli Tekesin ohjelmaan osallistumisesta meille paljon apua. Tekesin ja omien verkostojemme lisäksi saimme taustatukea myös Shanghaissa toimivalta FinChi-innovaatiokeskukselta”, sanoo OptoFidelityn Vice President Ilmo Lounasmaa.

Fudan iLab -ohjelman kannustamana OptoFidelity perusti yhtiön Hong Kongiin, jossa sillä oli yrityksen käynnistämisessä tarvittavia kontakteja. Taustatöiden ja markkinaselvityksen jälkeen OptoFidelity perusti toisen yhtiön Shenzeniin.

”Suurimmat haasteet olivat byrokratia ja kieli. Olemme kuitenkin hiljalleen oppineet paikalliset toimintatavat ja arki on muuttunut yksinkertaisemmaksi. Myös johtamiskulttuuri Kiinassa on hyvin erilainen kuin esimerkiksi Suomessa. Työntekoa valvotaan tarkasti ja raportteja vaaditaan runsain määrin”, Lounasmaa sanoo.

Asiakaspalvelu ja laatu myyntivaltteina

Fudan iLab -ohjelman tuella alulle saatu lumipallo vyöryy eteenpäin vauhdilla. Nyt OptoFidelity tarjoaa tuotteitaan suoraan ilman välikäsiä jo aiemmin hankitulle asiakaskunnalle.

”Aktiivisen toimintamme ansiosta OptoFidelityn testausjärjestelmien toimituksista Kiinassa kertyvä liikevaihto nousi alkuvuonna 2017 jo useaan miljoonaan euron. Menestys näkyi myös ostajakandidaattien kiinnostuksessa, lopulta meidän ostamisesta kiinnostuneita yrityksiä oli useita”, Ilmo Lounasmaa kertoo.

Myyntiponnisteluja tuetaan paikallisten pelisääntöjen mukaisella markkinoinnilla. OptoFidelity markkinoi tuotteitaan muun muassa roadshow-kiertueiden ja paikallisten some-kanavien kuten WeChatin ja Youkun kautta. Suurimmiksi myyntivalteikseen OptoFidelity arvioi asiakaspalveluasenteen sekä tuotteiden teknisen laadun.

OptoFidelity on huomannut Kiinan markkinatilanteen muuttuneen paljon vajaassa kymmenessä vuodessa. Vuonna 2017 kiinalaisyritykset markkinoivat parhaimmillaan kuin amerikkalaiset ja valmistavat kuin saksalaiset. Market Access -ohjelmille ja muille suomalaisyrityksiä auttaville tukiverkostoille on tarvetta enemmän kuin koskaan.

”Tekesin ohjelmalla oli keskeinen rooli Kiinan toimintojen käynnistämisessä: perustimme yrityksen Kiinaan ja palkkasimme sinne työntekijöitä. Ilman Tekesin apua se olisi ollut merkittävästi haastavampaa”, Aimonen alleviivaa.


Teksti: Kaiku Helsinki
Kuva: OptoFidelity

Team Finland Tekes