Mitä AR/VR-maailmassa tapahtuu? – Poimintoja X Reality Day -tapahtumasta

Tekes 29.5.2017 12.05
Tiedote

Mitä kannattaa muistaa X Reality Day -tapahtuman puhujien vinkeistä? Keräsimme yhteen tärkeimmät trendit, jotka puhututtavat tällä hetkellä AR/VR-maailmassa.

Arctic15 houkutteli toukokuun alussa Helsinkiin ison joukon sijoittajia, startupeja ja suurempia yrityksiä. Tapahtuman kolmas päivä keskittyi vain ja ainoastaan AR/VR-aiheisiin keskusteluihin, joista alla tärkeitä poimintoja:

AR/VR yrityksille: Anahita Eutrope (Aster Capital)

"VR-teollisuus kehittyy pikkuhiljaa kohti laitteita, jotka ovat sekä langattomia että toimivat itsenäisesti. Pokémon Gon suosiosta huolimatta AR puolestaan tuntuu laahaavan hieman jäljessä, vaikka siitä kaavaillaankin megatrendiä etenkin teollisuustarkoituksiin", Anahita Eutrope tiivistää. AR/VR-markkinoiden uskotaan kasvavan jopa 85 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä.

"Tällä hetkellä sektori kärsii kolmesta ongelmasta: rahoituksen tarpeesta, teknillisistä haasteista sekä nykykulttuurin muuntautumiskyvyttömyydestä. AR/VR-investoinneissa on kuitenkin odotettavissa kasvua, joka varmasti edistää merkittävimpien ongelmien ratkaisua."

Pelitrendianalyytikko ja futuristi, Aki Järvinen, uskoo myös, että kulttuurin pitää muuttua, jotta AR/VR voi menestyä: "Pokémon Gon suosio oli arvattavissa, sillä nostalgiset pelit yhdistettynä uudenlaiseen teknologiaan ovat takuuvarma hitti. Pelin menestyksen taustalla ovat kuitenkin myös sosiaalisen median tuomat uudet käyttäytymisnormit, joita ilman Pokémon Go ei olisi pärjännyt." Hän ennustaa, että tulevaisuudessa AR/VR-trendeissä tulee vaikuttamaan myös käyttäjien luoma sisältö.

Sijoittajapaneeli

SijoittajapaneeliPanelistit: Paul Bragiel (Serial Entrepreneur at Bragiel Brothers), Chien Nakayama (Director of Strategic Business Management at gumi), Marco DeMiroz (General Partner of The Venture Reality Fund) & Petteri Koponen (Partner at Lifeline Ventures)

Missä ovat aktiiviset AR/VR-sijoittajat?

Nykyään sillä ei ole enää merkitystä, missä yritykset ja sijoittajat maantieteellisesti ovat, mutta sijoittajia houkutellakseen yrityksiltä vaaditaan näkyvää läsnäoloa markkinoilla. Tällä hetkellä aktiivisimmat AR/VR-sijoittajat ovat Aasian seudulla. Toiseksi aktiivisimmat investoijat löytyvät Yhdysvalloista. "Siellä alan kasvua edistävät teknologiafanit Seattlen, San Franciscon ja Los Angelesin alueilla", täsmentää Marco DeMiroz.

Paul Bragielin mukaan Euroopassa puolestaan rekisteröidään paljon AR/VR-startupeja, mutta sijoittajista on pulaa. Petteri Koponen on toista mieltä: "Euroopassa ei ole määrällisesti niin useita kasvuyrityksiä, että ne herättäisivät sijoittajien mielenkiinnon." Hän uskoo tilanteen kohentuvan, kunhan startupien määrä kasvaa.

Mikä saa sijoittajat kiinnostumaan AR/VR-alasta?

Pitkäjänteinen suunnittelu, joka takaa vähintään kahden vuoden elinajan. Sijoittajat etsivät ainutlaatuisia kokemuksia, joiden ehtona on kuitenkin taloudellinen vakaus. "AR/VR-startupien tulisi tähdätä siihen, että talous taataan sijoitusvaiheessa vähintään 18-24 kuukaudeksi kerrallaan, jotta tuotteen tutkimus- ja kehitysvaihe ei kärsi tauoista", neuvoo Marco DeMiroz.

Aki Järvinen tiivistää osuvasti sijoittajien keskeisen sanoman noustessaan lavalle heti paneelin päätyttyä: "Kyseessä on maraton, ei pikajuoksu."

Vizor.io: Anna Rosa Lappalainen (Perustaja, COO)

Vizor on jo onnistunut vakiinnuttamaan asemansa markkinoilla luomalla helppokäyttöisen VR-käyttöliittymän, joka toimii kaikilla laitteilla. Startup osallistui kiihdyttämöön Yhdysvalloissa ja on sittemmin aloittanut yhteistyön Parsons School of Design -muotiyliopiston kanssa, jossa hyödynnetään VR:n mahdollisuuksia tarinankerronnassa.

Vizor on lisäksi kunnostautunut mediasuhteiden luomisessa ymmärtääkseen mihin ala on suuntautumassa. He ovatkin jo tehneet yhteistyötä muun muassa yhdysvaltalaisen televisiojätin NBC:n kanssa. Nettipohjainen VR on Vizorin mukaan hyvä lähtökohta, josta on helppo lähteä kehittämään mullistavampia projekteja. Yritys tulee luultavasti jatkamaan nykyistä yhteistyötään Facebookin kanssa pysyäkseen VR-maailman pinnalla.

Yrityselämän mahdollisuuksia sekoitetun todellisuuden keinoin: Antti Kuosmanen (Windows & Devices BG Lead at Microsoft)

Miten yritysmaailma voi hyötyä yhdistetystä todellisuudesta? Antti Kuosmanen esittelee yritysten näkökulmaa hissiyhtiö ThyssenKruppin avulla, joka on hyödyntänyt Microsoftin HoloLens -alustaa parantaakseen ylläpitopalveluitaan. Esimerkissä HoloLens edistää työntekijän ongelmanratkaisukykyä ja antaa mahdollisuuden työskennellä kädet vapaina.

"Arvioiden mukaan näiden parannuksien tuomat edut ovat huomattavia: aikaa vastaavissa palvelutilanteissa säästyisi keskimäärin jopa 75% nykyiseen verrattuna."


Tekesin osasto Artic15-tapahtumassa.

Team Finland Mixed Reality -kampanja tarjoaa rahoitusta, markkinatietoa ja verkostoja virtuaalitodellisuus- (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) ratkaisujen kehittämiseen ja hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Lue kampanjasta lisää.

Teksti & kuvat: Anna-Kaisa Haaranen