Kotimainen matkailuala, tartu digitalisaatioon – innovaatiokilpailu avattu

Tekes 10.10.2017 11.57
Tiedote

Kiinnostus Suomea kohtaan matkailumaana on ollut kovassa kasvussa, mutta suotuisan kehityksen ylläpitämiseksi on tehtävä koko ajan enemmän. Digitalisaatiokehityksen kärkimaana Suomella on mahdollisuus saavuttaa etulyöntiasema tarttumalla matkailussa digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Digitalisaatio on mullistanut matkailualaa 90-luvulta alkaen ja kehitys jatkuu ja kiihtyy. Jo nyt suuri osa – monilla markkinoilla suurin osa – matkailijoista etsii ja varaa matkoja online. Samaan aikaan ryhmämatkailusta ollaan nopeasti siirtymässä yksittäismatkailuun.

Rajusti kilpailluilla matkailumarkkinoilla edelläkävijät kehittävät liiketoimintaansa uutta teknologiaa hyödyntäviä palveluja, kuten virtuaali- ja lisättyä todellisuutta sekä yksilöllisesti räätälöityjä matkoja ja elämyksiä. Ylläpitääkseen ulkomaisten matkailijoiden mielenkiinnon suomalaisten matkailuyritysten ja muiden palveluntarjoajien pitää olla hereillä.

Suomen matkailu- ja elämysteollisuuden tulevaisuutta visioitiin D.Day for Travel -tilaisuudessa

D.Day for Travel on Team Finlandin (Tekes ja Finpron Visit Finland) ja yhteistyökumppaneiden (Nokia, CGI, VTT ja Teknologiateollisuus) yhdessä järjestämä tilaisuus, jonka tavoitteena oli innostaa Suomen matkailuteollisuutta yhdessä tarttumaan digitalisaation haasteeseen. Innostavien puheenvuorojen lisäksi tilaisuudessa workshopattiin mahdollisiksi yhteisiksi hankkeiksi ja projekteiksi kehittyvien aiheiden ympärillä.

– Suomella on erinomainen mahdollisuus esitellä vankka digiosaamisensa sekä toimiva infrastruktuurinsa matkailun kautta. Käytännönläheisten digitaalisten palveluratkaisujen kautta avautuu keinoja kertoa paitsi maamme matkailullisista sisällöistä myös Suomesta digitalisaatiokehityksen edelläkävijänä. Matkailun D.Day on erinomainen foorumi kohdistaa yhteiset ponnistukset samaan suuntaan, asiakaskokemusten syventämiseen sekä myönteisten palvelullisten muistijälkien synnyttämiseen, sanoo Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.

Digi-innovaatiokilpailu etsii matkailun mullistavaa kotimaista ideaa

D.Day for Travel -tilaisuudessa julkistettiin myös Team Finland -verkoston matkailun digi-innovaatiokilpailu, jolla halutaan vauhdittaa uusien suomalaisten, digitaalisuutta hyödyntävien matkailupalveluiden ja tuotteiden kehittämistä ja menestymistä. Voittajalle on tarjolla kehityspolku ja tukea ideasta myyntiin.

– Tärkeää on, että idea ratkaisee olemassa olevan pulman tai vastaa tiedossa olevaan tarpeeseen ja että siinä on kansainvälistä kasvupotentiaalia. Me Team Finlandissa autamme viemään ideaa eteenpäin, lupaa Visit Finlandilla digitalisaatiokehityksestä vastaava Kaisa Kosonen.

Kilpailuun voi osallistua 10.10.–30.11.2017 ja voittaja julkaistaan tammikuussa 2018 matkamessuviikolla.


Lisätietoja

Paavo Virkkunen, johtaja
Visit Finland, Finpro
p. 040 766 6355
paavo.virkkunen (at) finpro.fi

Kaisa Kosonen, StopOver Finland Program Manager
Visit Finland, Finpro
p. 050 597 4995
kaisa.kosonen (at) finpro.fi

Salla Salovaara, Communications Specialist
Visit Finland, Finpro
p. 040 526 0100
salla.salovaara (at) finpro.fi

Markku Kivistö, projektipäällikkö – D.Day-tapahtumat
Tekes
puh. 050 486 2704
markku.kivisto (at) tekes.fi