K-Rauta: Dream Builder tekee remontin helpoksi

Tekes 10.7.2017 8.10
Tiedote

Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman keskeinen tavoite on nostaa asiakkaan tunne liiketoiminnan keskeiseksi tekijäksi. Ohjelmaan osallistuneen K-Raudan Dream Builder -projektissa kehitetään digitaalisia työkaluja, jotka parantavat remonttipalvelun asiakaskokemusta.

Suomalainen kuluttaja tekee nykyään entistä vähemmän remonttitöitä itse. Ikääntyvä ja vaurastuva väestö ostaa palvelut mieluummin ammattilaisilta. K-Rauta haluaa vastata markkinoiden tarpeisiin ja tehdä K-Raudassa asioimisesta helppoa. Avain tähän ovat digitaaliset palvelut.

”Halusimme kehittää asiakaslähtöisen palvelukonseptin, joka yhdistää kotiaan kunnostavat loppuasiakkaat ja remonttipalveluja tarjoavat yrittäjät. Tekesin ohjelman tukemana syntynyt Remonttimestari-palvelukonsepti palvelee tulevaisuudessa laajaa verkostoa Suomessa”, sanoo K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan kehitysjohtaja Sari Hujanen. K-Rauta on yksi K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan ketjuista.

Remonttimestari on asiakkaan remontin projektipäällikkö ja auttaa kuluttaja-asiakasta remontin kaikissa vaiheissa suunnittelusta toteutukseen. Monikanavainen palvelukonsepti sisältää verkko- ja mobiilisovelluksia, ja sitä on testattu kaupoissa jo syksystä 2016 lähtien.

”Aloitimme selvittämällä, onko maailmalla kehitetty mitään vastaavaa. Pyrimme palvelumuotoilun avulla ymmärtämään entistä paremmin asiakkaan kokemat haasteet sekä asiakaskokemuksen kaikki vaiheet”, sanoo K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan kehityspäällikkö Sanna Pekkola.

Remonttimestari on vietävissä myös Suomen ulkopuolelle, mikä vastaa Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman kansainvälistymistavoitteita. K-Rautoja on tällä hetkellä Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Asiakkaat kiittävät läpinäkyvyyttä

K-Raudan palvelukonseptia on kokeiltu menestyksellä keittiö- ja kylpyhuoneremonteissa. Asiakas saa puhelimeensa sovelluksen, jonka kautta hän saa tiedon remontin etenemisestä ja voi kommunikoida remonttimyyjän kanssa suoraan. Lisäksi asiakas voi tutustua tulevaan keittiöönsä ja kylpyhuoneeseen virtuaalisessa 3D-ympäristössä VR-lasien avulla.

”Asiakkailta olemme saaneet vain hyvää palautetta sovelluksen käytöstä", sanoo remonttimyyjä Jesse Iskanius K-Rauta Lahdesjärveltä Tampereelta.

”Remonttimestarin ansiosta asiakkaan tilaaman remontin eteneminen on täysin läpinäkyvää. Asiakas ei törmää yllätyksiin, kun hän pystyy seuraamaan remonttia reaaliajassa sovelluksen kautta”, Pekkola sanoo.

”Asiakkaiden lisäksi sovellus on antanut myös K-Raudan myyjille digiloikan nykyaikaan. Huomasimme projektin kuluessa, ettei myyjillämme ollut kunnollisia välineitä remonttiprojektin hallintaan,” Hujanen lisää.

Hackathon auttoi alkuun

K-ryhmä järjesti historiansa ensimmäisen hackathon-tapahtuman löytääkseen uusia ideoita K-Rauta- ja Rautia-kauppojen palvelun digitalisoimiseksi. Viime aikoina yleistyneissä hackathoneissa pyritään kehittämään innovatiivisia ratkaisuja järjestäjän valitsemaan aiheeseen nopeassa aikataulussa.

”Hackathon oli minulle entuudestaan tuntematon konsepti. Tämän projektin puitteissa olen päässyt tekemään asioita ensimmäistä kertaa urallani, mikä on avannut aivan uusia ovia”, Hujanen sanoo.

K-ryhmän #rautahack-nimisen hackathonin voitti Siili Solutions, jonka ideoimassa viestipalvelussa remonttia tekevä asiakas ja kaupan asiantuntija voivat olla pitää yhteyttä palvelun välityksellä.

”Olemme pyrkineet ottamaan rohkeita askelia ja kulkemaan muitakin polkuja kuin kaikista tutuimpia. Hackathon on tästä konkreettinen esimerkki”, Hujanen toteaa.

K-ryhmän hackathoniin osallistui kaikkiaan kahdeksan yritystä. K-ryhmä tekee yhä yhteistyötä useiden hackathoniin osallistuneiden yritysten kanssa.

Yhteistyö Tekesin kanssa mutkatonta

K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimiala antaa Tekesille täydet pisteet helposta ja hedelmällisestä yhteistyöstä.

”Yhteistyö on ollut todella vaivatonta. Tekes-raportointi ryhdistää hanketta. Lisäksi Tekes on nykyään aidosti asiakaslähtöinen, saamme vastaukset kysymyksiimme todella nopeasti”, Hujanen kiittää.

”Tekes-hanke on tehokas tapa oppia projektityötä. Raportoinnin kautta yrityksen täytyy tehdä määrättyjä asioita. Se on yritykselle järkevää, myös tulevaisuudessa”, Pekkola lisää.

Lisätietoja

Sanna Pekkola
Global Development Manager, B2C business
K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimiala
sanna.pekkola(at)kesko.fi

Teksti: Kaiku Helsinki
Kuva: Kesko