Gigglebug Entertainment Oy: Pelistä televisioon

Tekes 21.8.2017 15.34
Tiedote

Gigglebugin Kikattavasta Kakkiaisesta on kasvanut yksi Suomen menestyksekkäimmistä animaatiosarjoista.

Menestystarina alkoi tarttuvasta naurusta. Gigglebugin ensimmäinen tuote ja läpimurtohitti Kikattava Kakkiainen syntyi yksinkertaisesta kutituspelistä, joka yhdistelee taitavasti tarinankerrontaa ja leikillisyyttä lapsille suunnitellussa mobiiliaplikaatiossa. Aplikaation voi ladata iPhonelle tai iPadille AppStoresta.

Makean naurun ainekset syntyvät pelin edetessä, kun Kikattava Kakkiainen kavereineen piristää kohtaamiaan eläimiä löytämällä kohdan, josta ne kutisevat. Pelistä kehitettiin myöhemmin Ylelle 10-jaksoinen pilottiohjelma, joka on yksi Yle-Areenan katsotuimmista lastenohjelmista. TV-sarja on lisätilauksien myötä kasvanut 62-jaksoiseksi.

Nykyään yritys luo lapsille monenlaista viihdesisältöä. ”Tuotteisiimme lukeutuu niin tv-sarjoja, pelejä, musiikkia, kirjoja kuin lelujakin”, kertoo Anttu Harlin, suomalaisen startup-yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja, ja esittelee Töölössä sijaitsevan toimiston seinille ripustettuja hennon värikkäitä vesivärimaalauksia piirroshahmoista.

Tuotantokannustimia tarvitaan alan kasvuun

”Seuraavana haasteenamme on kansainvälistää ja skaalata toimintamme”, Anttu Harlin selittää. ”Tämä vaatii meiltä erilaista markkinointi- ja myyntipanostusta kuin ennen. Olemme Suomessa saaneet jo tietyn opin, mutta nyt ulkomaisten agenttien rooli tulee kasvamaan. Tällä hetkellä myymme jo kolmeentoista eri maahan.”

Gigglebug Entertainment Oy on yksi Tekesin tänä vuonna lanseeraaman audiovisuaalisen alan tuotantokannustimen saaneista yrityksistä. Tuotantokannustimen tavoitteena on audiovisuaalisen kulttuurin ja osaamisen edistäminen sekä yritystoiminnan kasvu ja kansainvälistyminen. Anttu Harlin kuvailee ohjelmaa vaativaksi, mutta reiluksi. ”Ilman vastaavanlaista toimintaa suomalainen AV-ala ei olisi kilpailukykyinen muihin EU-maihin verrattuna. Nyt kun saamme toimintaympäristömme kilpailukykyiseksi kansainvälisten verrokkien rinnalle, luvassa on kotimainen kasvuaalto alalle.”

Yritys on tavoitellut kansainvälistä kasvua perustamisestaan lähtien. Jo ennen AV-kannustinta Gigglebug hyödynsi Tekesin rahoitusta muun muassa konsultointeihin, tutkimustiedon hankkimiseen, selvityksiin sekä pidemmän aikavälin markkinakohtaisten tuottoennusteiden laatimiseen, jotka ennen perustuivat lähinnä vertailuanalyyseihin.

Tekes hankkeiden raportoinnit ja tuntiseurannat kaipaavat joustavuutta toimitusjohtajan mukaan. ”Animaatio-yhtiöt eivät välttämättä käytä tuntiseurantaa. Meillä töitä tehdään projektiluontoisesti puolenpäivän tai jopa päivien paketeissa.”

Disney-klassikko Gigglebugin tyyliin

Gigglebugin kasvusuunnitelmat eivät ole pelkkää utopiaa.

Startupin menestyksen puolesta puhuu Disneyn kiinnostus yritystä kohtaan. Gigglebug uudistaa Disney-klassikon 101 dalmatialaista 50-osaisessa sarjassa, joka alkaa pyöriä Disney Channel -kanavalla ensi vuoden syksynä. Gigglebug suunnittelee myös avaavansa Suomeen oman animaatiostudion, joka mahdollistaisi tulevaisuudessa isompien projektien pyörittämisen täältä käsin.


Gigglebug Entertainment Oy

Perustettu: 2013
Perustajat: Anttu Harlin (toimitusjohtaja) ja Joonas Utti (luova johtaja)
Työntekijöitä: 11
http://www.gigglebug.fi/
 

Teksti: Anna-Kaisa Haaranen
Kuva: Emilia Anundi