D.Day for Travel Industry: Matkailualan murroksessa voittavat datan ja yhteisyön hyödyntäjät

Tekes 12.10.2017 11.37
Tiedote

Suomi voi kasvaa voimakkaasti matkailualalla, kunhan vanhoja toimintatapoja ollaan valmiita muuttamaan. Matkailijat toivovat reissuiltaan edelleen turvallisuutta, ja lisäksi sitä, että heidät yllätetään. Datan avulla heille voidaan tarjota yhä parempia palveluita.

Matkailuala on yksi kilpailluimmista aloista. Jos alalla haluaa pärjätä, täytyy olla hereillä ja valmis muutokseen.

"Teknologia muuttaa matkailualan, ja Suomi voi olla alalla globaali edelläkävijä, living lab. Säännöt vain täytyy määritellä uudelleen", D.Day-tapahtuman avannut Tekesin Pekka Sivonen sanoo.

Viestintä ja liikenne ovat tärkeässä asemassa matkailualan murroksessa. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) korosti D.Day:ssä sitä, että Suomea ei tarvitse ajatella syrjäisenä kolkkana. Toimivien liikenneratkaisujen ansiosta maasta voi tulla keskipiste.

Berner puhui vireillä olevista rautatiehankkeista, kuten Rail Balticasta. Radan on tarkoitus kulkea Helsingistä Berliiniin asti. Ensi vuonna valmistuu myös selvitys Jäämeren radasta, joka kulkisi Rovaniemeltä Koillis-Norjaan.

"Norja tukee hanketta vahvasti. Rata luo uusia mahdollisuuksia matkustaa pohjoiseen", hän kertoo.

Toimivien ratayhteyksien lisäksi Berner nosti esille datan merkityksen.

"Avoimen ja nopean datan avulla tehdään tulevien vuosien kasvu. Matkailualalla on varaa kasvaa Suomessa, ja lainsäädäntöä vapauttamalla luomme alalle uusia mahdollisuuksia."

Suomen matkailustrategian päämääränä onkin, että maasta tulee vuonna 2025 Pohjois-Euroopan ykkösmatkailukohde.

Kärsimätön matkaaja haluaa vastauksen heti

Matkustaminen on muuttunut, ja turistit reissaavat eri tavoin kuin ennen. Siksi matkailualan organisaatioiden tulee kehittää strategioitansa.

Matkaajat jättävät digitaalisia jalanjälkiä, ja niitä on osattava hyödyntää. Matkailualalla merkityksellisiä ovat nopeat hetket, joihin täytyy reagoida heti.

"Juuri nyt -asiakas tarvitsee tietoa, joka on hänelle relevanttia juuri siinä ajassa ja paikassa. Hän tarvitsee oikean vastauksen, mobiilisti. Kolme neljästä älypuhelimen käyttäjästä etsii puhelimellaan vastauksia täyttääkseen juuri senhetkiset tarpeensa", Digital Tourism -ajatushautomoa edustanut Nick Hall sanoo.

Matkailualan ohjelmistoalustan kehittäneen islantilaisen Bókunin Hjalti Baldursson korosti myös puheessaan digitaalisten palvelujen ja nopean reagoinnin tärkeyttä. Nykyään 85 prosenttia kaikista varauksista tehdään samalla viikolla kuin lähdetään matkalle, ja varauksista enää vain 17 prosenttia tehdään offlinessa.

"Jos yrityksesi ei ole onlinessa, et saa varauksia", Baldursson tiivistää.

Hänen mielestään matkailualalla yhteistyön tekeminen on ensisijaista, ja siksi varauksia pitää pystyä tekemään muiden alustoilta.

"Hotellit ovat suurin yksittäinen turistiaktiviteettien jälleenmyyjä. Kun matkailualan toimijat yhdistävät voimansa, asiakas saa parempaa palvelua ja pitkällä aikavälillä kaikki hyötyvät."

Turisti toivoo uusia kokemuksia

Joku voi suunnitella matkaansa pitkään ennen lähtöä. Toinen taas haluaa kokea kaiken ilman taustatietoa tai etukäteen päätettyjä kohteita.

Fabric Consultingin Ashwin Rajan puhuikin D.Day:ssä juuri siitä, miten matkailussa tulisi ymmärtää ihmisen käytöstä paremmin. Ymmärryksen avulla onnistuu myös palvelujen suunnittelu.

"Luo uusia digitaalisia toimintatapoja teknologian ympärille", Rajan ohjeistaa alaa.

Mitä enemmän ihminen matkustaa, sitä enemmän hän janoaa Rajanin mukaan erilaisia hetkiä.

Elämyksellisyyttä ja erityisiä hetkiä saavutettiin Messukeskuksessa, jossa kokeiltiin alkuvuoden Matkamessuilla ensimmäistä kertaa lisätyn todellisuuden tuomista mukaan matkailumessuille.

Maria Mrouen mukaan kokeilu toimi erinomaisesti.

"Yli kolmasosa saapui osastojen luokse sovelluksen avulla. Monet olivat erittäin kiinnostuneita lisätystä todellisuudesta. Se tekee elämyksestä helpomman ja hauskemman", Mroue sanoo.

Kasvojentunnistus nopeuttaa matkaa lentokentällä

Myös Finavialla on ymmärretty lisätyn todellisuuden hyödyt. Tulevaisuudessa esimerkiksi sovellus voisi johdattaa kävijän suoraan lentokentän portille, ja asiakaspalvelijat voivat identifioida matkustajien tarpeita suoraan sovelluksesta.

Helppoutta Finavia on hakenut myös kasvojentunnistuksen teknologiasta. Uutta kasvonpiirteisiin perustuvaa teknologiaa kokeiltiin keväällä testiryhmällä, ja matkustajat antoivat pilotista hyvää palautetta.

"Heidän ei tarvinnut näyttää henkilöllisyystodistuksia tai etsiä muita papereita. Sen kun vain ilmestyy paikalle, ja matkustaja voi mennä porteista läpi", Finavian Matti Lehto kertoo.

Katso D.Day for Travel Industry -tapahtuman esitykset videolla ja tutustu tunnelmiin:

Reboot Finland D.Day for Travel Industry -tapahtuma järjestettiin 10. lokakuuta Nokian Executive Experience Centerissä Espoossa. Tapahtuma kokosi yrityksiä ja asiantuntijoita keskustelemaan ja workshoppaamaan tulevaisuuden matkailusta ja siitä, miten digitalisaatiota voidaan hyödyntää matkailualalla. www.dday.fi

Teksti: Elina Kirvesniemi / Kaiku Helsinki
Kuvat: D.Day