D.Day for Retail: Vähittäiskauppa muuttuu vauhdilla – tärkeintä on ymmärtää, mitä asiakas haluaa ja miten hän käyttäytyy

Tekes 16.11.2017 11.52
Tiedote

Kaupan alan toimijat painiskelevat muuttuvien olosuhteiden kanssa: ostokset tehdään nykyään verkossa, ja kilpailussa ovat mukana kansainväliset jätit. Kuluttajien ostokäyttäytyminenkin on muuttunut. Apua murrokseen haetaan teknologiasta: suurilla vähittäiskaupoilla on jo nyt kuluttajadataa valtavasti.

Kaupan ala on elinkeinoelämän suurin työllistäjä Suomessa. Viime vuonna maassa oli 290 000 alan työntekijää. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ennusteen mukaan kaupan työllisyys on kuitenkin vähenemässä tulevien vuosien aikana merkittävästi.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala uskoo, että suunta voidaan vielä muuttaa.

"Tarvitsemme innovaatioita, ideoita ja kehitystä", Pekkala tiivisti D.Day-tapahtumassa, jossa etsittiin vastauksia siihen, miten digitalisaatiota ja teknologiaa voidaan hyödyntää vähittäiskaupan murroksessa.

Käytännössä suomalainen kauppa kilpailee nykyään ulkomaalaisten toimijoiden kanssa päivittäin.

"Vastavuoroisesti yksi tärkeimmistä asioista on se, että me olemme kilpailukykyisiä myös kansainvälisillä markkinoilla", Pekkala sanoo.

Tilaisuudessa julkistettiin myös vähittäiskaupan digi-innovaatiokilpailu, jossa haetaan skaalattavaa ja globaalia digipalvelua.

Tuttu maksutapa tuo turistille kotoisan olon

Yksi kaupan alan innovaatioista ovat erilaiset maksutavat. Talousjohtaja Alexander Yinin mukaan niiden käyttöä tulisi ymmärtää paremmin. Tech Consulting Groupin Yin antaa esimerkin: Kiinassa asiakkaat ovat tottuneet maksamaan mobiilisti Alipaylla. Yin ehdotti, että Finnair kokeilisi Alipayta lennoilla.

Mitä tapahtui? Kiinalaiset asiakkaat ilahtuivat ja ostivat lennon aikana tuplasti aiempaa enemmän.

"On tärkeää, että asiakas pitää maksutavasta. Se tuo hänelle ulkomailla kotoisan olon", Yin summaa.

Yin kuvaa kaupan tulevaisuutta yhteispeliksi. Hänen mielestään kukaan ei voi voittaa, jos tekee yksin. Yin uskoo, että tulevaisuudessa tarvitaan sekä fyysisiä kauppoja että verkkokauppoja.

"Tulevaisuuden kaupankäynti on näiden kombinaatiota. Fyysiset kaupat voivat keskittyä jatkossa yhä vahvemmin asiakaspalveluun ja mieleenpainuvan ostoskokemuksen luomiseen", hän sanoo.

Data auttaa yrityksiä päätöksenteossa

Kun kuluttajasta tarvitaan tietoa, häneen täytyy olla yhteydessä. Kello on erinomainen väline tähän – se on kädessä koko ajan.

"Kuluttajadatan avulla olemme luoneet paremmat polkujuoksu- tai pyöräilyreitit kuin missään muussa palvelussa on", Suunnon Janne Kallio puhui käyttäjädatan puolesta.

Asiakasdataa on hyödynnetty jo pitkään kaupan alalla, ja tietoa on paljon. Keskon Arhi Kivilahti kertoo, että Kesko on pyrkinyt hyödyntämään dataa myös kolmansien osapuolien kanssa. Hänen mukaansa niin pitäisi tehdä Suomessa entistä enemmän.

Vaikka datan käyttö vaatii yrityksiltä asenteen muutosta, hyödyt ovat suuret. Se hyödyttää sekä työntekijöitä että johtoa.

"Datan avulla voidaan tehdä parempia päätöksiä", Kivilahti sanoo.

Tekoälyn avulla myynti nousuun

Fourkind-konsulttitalon partneri Jarno Kartela vakuutti D.Dayn yleisön puhumalla tekoälystä.

Kartela kertoo, että tavallinen tapaus tekoälyn käytöstä yrityksissä on se, että jokainen työntekijä ahkeroi muista erillään. Myös data on usein hajautunutta, ja sitä on eri muodoissa.

"Tekoäly ei ole asia, jota vain markkinointi tekee. Se täytyy ottaa osaksi kaikkia toimintoja", Kartela tiivistää.

Hän kertoi menestyksekkään esimerkin DNA:lta: yrityksessä älykästä asiakas-, verkko- ja käyttäytymisdataa hyödynnettiin läpi eri kanavien ja kaikkien liiketoimintojen.

"Lopputuloksena algoritmin kautta kohdennettu myynti kasvoi 300 prosenttia."


Reboot Finland D.Day for Retail -tapahtuma järjestettiin 14. marraskuuta Nokian Executive Experience Centerissä Espoossa. Tapahtuma kokosi yrityksiä ja asiantuntijoita työpajoihin keskustelemaan kaupan alan tulevaisuudesta ja siitä, miten digitalisaatiota voidaan hyödyntää vähittäiskaupassa. www.dday.fi

Teksti: Elina Kirvesniemi / Kaiku Helsinki
Kuvat: D.Day